تلفن سفارشات فوری: 
اینستاگرام: shayantombstone@

دلیل خوابیدن برخی افراد در قبر

تماس جهت رزرو تالار: ۰۹۱۲۲۳۰۰۱۴۷

 

شاید شما هم دیده باشید که در مراسم عزاداری پیش از آن که میت را در قبر بگذارند شخص دیگری داخل قبر رفته و مدت کوتاهی در آن جا میخوابد، اگر برای شما نیز سوال پیش آمده که دلیل این کار چیست و چرا برخی از افراد آن را انجام می دهند پیشنهاد میکنم ادامه این مطلب را حتما مطالعه نمایید.

طبق روایاتی که از ائمه و معصومین در کتب آن ها منتشر شده خوابیدن در قبر قبل از دفن میت میتواند فواید معنوی زیادی برای فرد داشته باشد که در این مقاله ما به چهار مورد اصلی آن ها خواهیم پرداخت.

البته بهتر است بدانید روایتی که مستقیما فرد زنده را به خوابیدن در قبر سوق دهد در هیچ کتابی نیامده است اما میتوان به صورت غیر مستقیم از این کار به عنوان در نظر گرفتن مرگ یاد کرد که به امر دوم بسیار تاکید شده است. همچنین هیچ کدام از ائمه خوابیدن فرد زنده در قبر را ممنوع نکرده اند.

تجسم کردن دوران پس از مرگ

اولین، اصلی ترین و مهم ترین دلیلی که بزرگان دین اسلام ما را به انجام این عمل توصیه کرده اند تجسم دنیای پس از مرگ است چرا که با این کار روح انسان بسیار آماده میشود و در می یابد که دنیای مادی با تمام زرق و برقی که دارد روزی به پایان می رسد پس منطقی تر است که تمام هم و غم خود را برای دنیای پس از مرگ و آخرت بگذارد چرا که آن دنیا فنا ناپذیر بوده و هر چه در این دنیا بکاریم در آن دنیا برداشت خواهیم کرد.

در حدیثی امام صادق (ع) به ابوبصیر فرموده اند که:

آیا تا به حال پیش نیامده که ناراحت و غمگین شوی؟

ابوبصیر با یادکردن سوگند به امام پاسخ مثبت میدهند و حضرت در ادامه به ایشان میفرمایند که:

به یاد مرگ باش هرگاه که اینگونه ناراحت و غمگین شدی، به یاد زمانی باش که تمام قسمت های بدنت از هم جدا میشوند! زمانی که دو چشم پوسیده ات بر گونه های تو خواهند افتاد! زمانی که کرم ها گوشت تن تو را میخورند! زمانی که از دنیا جدا خواهی شد. و به یاد داشته باش که در قبر خود تنها هستی. یاد آوری این موارد تو را مجبور میکند که در دنیا کارهای نیک انجام دهی و حرص و طمع خود به خود از زندگی تو بیرون خواهند رفت.

مشخصا اگر انسان به مواردی که در حدیث ذکر شد فکر کنند باعث میشود که در زندگی خود فرد بهتری باشند و کمتر به گناه آلوده شوند.

پاک شدن گناهان

خوابیدن در قبر باعث میشود انسان به این فکر کند که بعد از اینکه عمرش تمام شد در نهایت چه جایگاهی در دنیا دارد، این امر او را از انجام گناهان باز میدارد چرا که در نهایت هیچ کس تا ابد زنده نمی ماند و بهتر است که در یاد و خاطره دیگران از او خوبی به یادگار بماند. انسانی که در قبر خوابیده است تجربه متفاوتی از دنیا خواهد داشت و تمام تلاش خود را میکند تا دیگر مرتکب گناهان کبیره یا صغیره نشود.

برداشتن فشار قبر

حضرت خدیجه (س) پیش از مرگشان چندین بار به پیامبر درباره ترس از فشار قبر گفته بودند و پیامبر پس از فوت ایشان با علم بر این ماجرا قبل از آن که بدنشان را در قبر بگذارند خود مدت کوتاهی در قبر خوابیدند تا فشار قبر از روی حضرت خدیجه برداشته شود. در این روایت دو مورد بسیار قابل توجه است. اول آن که حتی حضرت خدیجه (س) که اولین بانوی مسلمان بوده و مدت زمان زیادی را در کنار پیامبر به تبلیغ دین اسلام پرداخته است اینگونه نسبت به فشار قبر هراس دارد. قطعا ایشان از پیامبر روایت های بیشتری نسبت به باقی اصحاب شنیده اند و اهمیت و عظمت جهان پس از مرگ را درک کرده اند از طرفی ایشان جزو پاک ترین زنان مسلمان بوده اند اما هنوز هم از فشار قبر هراس دارند بنابراین برای افراد عادی تر این مورد سهمگین تر و شدید تر خواهد بود.

مسئله دوم که باید به آن توجه کرد این است که پیامبر بعد از اینکه حضرت خدیجه را به خاک سپردند رو به اصحاب گفتند که من از خداوند خواستم که فشار قبر را از روی خدیجه بردارد تا او آرام تر به دنیای پس از ما سفر کند این امر علاوه بر آن که میزان محبت و عشق پیامبر را به همسر خود مشخص میکند نشان دهنده آن است که ایشان برای راحتی اصحاب خود از هیچ کاری عبایی ندارند حتی خوابیدن در قبر.

به یاد مرگ بودن

اصلی ترین دلیل این کار را میتوان به یاد مرگ بودن دانست. بر هیچ کس پوشیده نیست که ائمه معصوم چقدر بر این نکته تاکید داشتند برای مثال امام علی (ع) در حدیثی درباره مرگ می فرمایند که:

ای مردم! سفارش میکنم شما را به یادآوری مرگ! کمتر از آن غفلت کنید! چگونه میتوانید او را از یاد ببرید در حالیکه او شما را هرگز از یاد نخواهد برد؟ و چگونه حرص و طمع می ورزید در صورتی که مرگ به شما مهلتی نخواهد داد؟

مرگ پیشینیان برای عبرت شما کافیست، آن ها را تا قبر حمل کردند بدون هیچگونه اسب و شتر و مرکبی! آنان را در قبر فرود می آورند بدون اینکه خودشان بتوانند فرود آیند! و آنچنان از یادها فراموش شده اند چنان که هرگز از آباد کنندگان دنیا نبوده اند! آنجایی را که وطن خود میدانستند از آن فراری شده و از آنجا که فراری بودند وطنشان شد!

نتیجه گیری

با توجه به مطالبی که خواندیم درست است که در هیچ کدام از روایت های ائمه به طور خاص خوابیدن افراد در قبر سفارش نشده است اما این کار اگر در راستای یادآوری مرگ باشد میتواند مفید باشد به همین دلیل هیچکدام از ائمه آن را رد نکرده اند. در نتیجه اگر میخواهید زندگی خود را طور دیگری ادامه دهید و همواره به یاد مرگ باشید بد نیست یک بار خوابیدن در قبر را امتحان کنید البته حتما حواستان باشد که به هیچ وجه تنهایی این کار را انجام ندهید چرا که ممکن است خطرات زیادی برای شما داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *