تلفن سفارشات فوری: 
اینستاگرام: shayantombstone@

قوانین نصب و تعویض سنگ قبر به همراه حکم شرعی آن

تماس جهت رزرو تالار: ۰۹۱۲۲۳۰۰۱۴۷

در ادامه این مقاله می ‌خوانیم که نصب و تعویض سنگ قبر چه قوانین و مقرراتی دارد و افراد هنگام تعویض سنگ مزارها می بایستی چه نکاتی را رعایت کنند. همچنین می خواهیم به بررسی تعویض و تعمیر سنگ قبر قدیمی در بهشت زهرا و حکم شرعی تعویض و تخریب آن بپردازیم و مطالبی را در مورد تعمیر و تعویض سنگ های قبر ارائه دهیم. علاوه بر این، با حکم شرعی تعویض و تخریب سنگ قبر ها نیز بیشتر آشنا می شویم.

تعویض و تعمیر سنگ قبر قدیمی در بهشت زهرا

همان طور که می دانیم با توجه به خواست خداوند متعال، تمامی افراد بعد از مدتی فوت می ‌شوند. بنابراین می دانیم که دفن کردن هر یک از افراد و مؤمنان قوانین مخصوص به خود را دارد. البته برای تعویض سنگ قبر یا هرگونه اقدامی برای آن یا خدمات تشییع و خاکسپاری باید با استفاده از نظر فقها صورت پذیرد که دچار مشکل خاصی نگردد.

 یکی از آرامگاه های بزرگ بهشت زهرا می باشد که خدمات و تشریفات بسیاری را در این زمینه به خانواده های عزادار ارائه می دهد. اما می توان گفت دفن کردن، تعویض و تعمیر سنگ قبر در بهشت زهرا قوانین مخصوص به خود را دارد.

از طرف دیگر تعویض و تعمیر سنگ قبر قدیمی در بهشت زهرا و حکم شرعی تعویض یا تخریب آن به گونه ای است که افراد می بایستی برای انجام چنین کار هایی حتماً از مراجع بزرگ و علما مطالبی را بپرسند و متناسب با قوانین بهشت‌ زهرا عمل کنند تا هیچ گونه خطایی مرتکب نشوند. با توجه به گفته ها و مطالبی که تمامی علما و فقها و مراجع بزرگ بیان کرده اند، آن ها بر این گمان هستند و یقین دارند که تعویض سنگ قبر کراهت دارد و افراد می بایستی در صورتی که شرایط خاصی برای تعویض سنگ قبر ندارند، آن ها را تعویض نکنند. پس حکم شرعی تعویض سنگ قبر این است که مکروه می باشد.

حکم شرعی تعویض یا تخریب سنگ قبر

هر یک از علما، فقها و بزرگان دین در بیان حکم شرعی و مراحل تعمیر و تعویض سنگ قبر در بهشت زهرا بیان کرده اند که حکم شرعی انجام این کار مکروه می باشد و افراد پس از ۳۰ سال جایز به تعمیر یا تخریب سنگ قبر نیستند. لذا آن ها می بایستی برای تعمیر و تعویض سنگ های قبر و یا حتی تخریب آن ها بر اساس حکم شرعی بهشت زهرا عمل کنند. در ادامه با قوانین نصب و تعویض سنگ قبر و حکم شرعی هر یک از انجام این کارها بیشتر آشنا می شویم تا این مطالب را بهتر درک کنیم. البته تعویض گل و باغچه سنگ قبر باغچه دار به معنای تعویض سنگ قبر نمی باشد و ایرادی ندارد.

تعویض سنگ قبر
تعویض سنگ قبر

قوانین نصب و تعویض سنگ قبر در بهشت زهرا

همان طور که می دانیم نصب، تخریب و تعویض سنگ های قبر در بهشت زهرا علاوه بر احکام شرعی که دارد، دارای قوانین و مقررات بسیار مهمی می باشد که از مهم ترین قوانین نصب و تعویض سنگ قبور و مزارها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مطابق با قوانین بهشت زهرا نصب و استفاده از هر گونه نیمکت، گلدان، چراغ و….. در هر کدام از بخش‌ های مختلف آن ممنوع می باشد و اگر از این وسایل و اشیاء در بهشت زهرا استفاده شود، پیگرد قانونی دارد.
  • در قطعه‌ های بالاتر بهشت زهرا استفاده از باغچه و یا قرنیز برای اینکه ارتفاع سنگ قبرها بیشتر شود، ممنوع است و اگر چنین کاری انجام شود توسط بازرسان سازمان بهشت زهرا بررسی می‌ شود و سنگ قبر آن خانواده توقیف می شود.
  • یکی دیگر از قوانینی که در بهشت ‌زهرا بسیار مهم می باشد، ارتفاع سنگ قبرها است؛ چرا که اگر ارتفاع سنگ قبر ها از ۱۰ سانتی متر بیشتر باشد پیگرد قانونی دارد و مخالف قوانین این مکان به شمار می‌ رود. لذا سازمان بهشت زهرا پس از پیگیری های لازم و بی توجهی خانواده ها، این سنگ ها را توقیف می کند.
  • زمان ورود و صدور مجوز نیز در این مکان شرایط خاص خود را دارد که افرادی بایستی زمان ورود و صدور مجوزها را بدانند.
  • هر گونه مشکل در سیمان سنگ قبر هنگام تعویض و تعمیر آن وجود داشته باشد و یا نصب آن دارای ایراد و مشکلی باشد، سازمان بهشت زهرا مسئول می باشد و خودشان این مورد را پیگیری می ‌کنند.

با توجه به قوانینی که بیان کردیم، افراد می ‌دانند که تعمیر و تعویض سنگ قبر نیز قوانین مخصوص خود را دارد و حکم شرعی آن ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. لذا آن ها می بایستی به این موارد توجه بسیاری داشته باشند. برای فهم و درک حکم شرع تعمیر و تعویض سنگ های قبر، در ادامه به ‌طور جداگانه حکم هر یک از انجام این کارها را بیان می کنیم.

حکم شرعی تعویض سنگ قبر

همانطور که در بالا اشاره کردیم، تعویض سنگ قبر کراهت دارد. به عبارت دیگر می توان گفت تعویض سنگ های قبرها که نوعی عمل بازسازی به شمار می روند، مکروه می باشد؛ مگر این که خانواده ها دارای شرایط خاصی برای انجام این کار باشند. البته بعضی موارد برای آن فرد سنگ قبری نصب نشده است، مثلا تعویض سنگ قبر آزاده نامداری با توجه به اینکه، هیچ سنگی بر روی آن نبوده صورت پذیرفته است.

 از طرف دیگر می توان گفت تعویض سنگ های قبر بزرگان و اولیاء هیچ گونه مشکلی ندارد و فقط سنگ قبر افراد دارای کراهت می باشد. لذا افرادی که به دنبال بازسازی و تعویض سنگ‌ ها هستند، می بایستی به حکم ‌شرعی آن ها توجه بسیاری داشته باشند.

همان طور که می دانیم اولیاء الهی از بزرگان دین هستند و سنگ قبر آن ها در مکان هایی است که در امان باشد. همچنین می توان گفت تعویض سنگ های قبر چنین بزرگانی مشکلی ندارد و علاوه بر آثار و فواید بسیار، نشانه تعظیم و احترام به آن ها نیز می باشد. پس تعویض سنگ قبر چنین بزرگانی جایز است.

اما می توان گفت تعویض سنگ قبر افراد با توجه به سخنان علما و فقها مکروه می باشد و افراد فقط زمانی که دارای شرایط خاص باشند می توانند این کار را انجام دهند. در غیر این صورت این کار دارای کراهت می باشد. مثلا برای تعویض سنگ قبر علی انصاریان با توجه به این نکته که برخی علما مخالف این مساله هستند، نصب سنگ قبر صورت گرفت.

حکم شرعی تعویض سنگ قبر

 

حکم شرعی تخریب سنگ قبر

همان طور که می دانیم تخریب و یا به عبارت دیگر نبش قبر از جمله مسائل بسیار مهم است که همانند تعویض سنگ قبر دارای احکام شرعی می باشد. لذا می‌ توان گفت تنها تفاوت حکم شرعی این عمل با تعویض سنگ این است که انجام این کار حرام است.

بزرگان و علمای دین بیان کرده اند که تخریب سنگ قبر نیز دارای قوانین و شرایط خاصی می باشد. لذا افراد در صورتی که بدون شرایط خاص دست به انجام چنین کاری بزنند، حکم شرعی آن حرام می باشد. حرام بودن انجام این عمل به دلیل این است که بدن میت و یا جسدی که داخل قبر پوشیده شده است، آشکار شود.

از طرف دیگر می توان گفت آن ها بیان کرده ‌اند که تخریب و نبش قبر زمانی جایز است که جسد میت به خاک تبدیل شده باشد. به همین منظور تخریب سنگ قبر افراد حتی اگر برای تعويض کوچه و خیابان ‌ها انجام شود، جایز نیست و اگر این کار انجام شود یا به عبارت دیگر بدن میت و استخوان‌ های جسد آن پوسیده نشده باشند، لازم و ضروری است که دوباره میت را دفن کنند. به عبارت دیگر می توان گفت هنگام تخریب سنگ قبر اگر اعضای بدن میت پوسیده نشده باشد و یا به خاک تبدیل نشده باشد، واجب است دوباره تدفین شود.

خلاصه اینکه در این محتوا و مقاله علاوه بر اینکه حکم شرعی و قوانین تعویض و تعمیر سنگ قبر قدیمی در بهشت زهرا را بیان کردیم، به بررسی قوانین نصب و تعویض سنگ قبر در مکان ‌های دیگر نیز پرداختیم و حکم شرعی تخریب و تعویض آن ها را بیان کردیم تا افراد در صورتی که دارای شرایط خاص می باشند، این عمل ها را  بر اساس حکم شرعی آن ها و بدون هیچ گونه مشکل یا خطایی انجام دهند. در مطلب دیگری در خصوص شعر سنگ قبر جوان نکات جالب توجهی است که می توانید با کلیک بر روی آن مطالعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *