تلفن سفارشات فوری: 
اینستاگرام: shayantombstone@

سنگ قبر افراد مشهور چگونه است؟

تماس جهت رزرو تالار: ۰۹۱۲۲۳۰۰۱۴۷

شاید یکی از پیچیده ترین مفهوم های زندگی که همه ی انسان ها از فکر کردن به آن می ترسند و حتی وحشت دارند مرگ است. هنگامی که شخصی می میرد وی را درون قبر قرار داده و روی قبر وی یک سنگ قبر قرار می دهند. عموما از زمان گذشته تا کنون از سنگ قبر به عنوان یک نشانه از محلی که شخص مورد نظر در آنجا دفن شده است استفاده می شده است. سنگ های قبر در ابتدا تنها یک سنگ ساده بودند که برای نشانه گذاری محل دفن به کار می رفتند اما با گذر زمان همانند سایر چیزها سنگ قبرها هم تکامل پیدا کردند و کم کم روی آنها چیزهای گوناگونی حک کردند. برای مثال ابتدا نام و نام خانوادگی شخص، سپس تاریخ تولد و وفات، پس از آن نوشتن متن هایی روی سنگ قبر یا دعا و نوشته های دینی و حتی طراحی و کنده کاری های مختلف روی سنگ قبر قرار گرفتند. در کشور خودمان و برخی کشورهای دیگر علاوه بر این موارد گاها عکسی از شخص فوت شده نیز روی سنگ قبر قرار می دهند. عموما سنگ قبر افراد  معروف با افراد عادی دارای تفاوت هایی است. برای مثال این سنگ قبرها شکوهمند تر هستند و از نظر تزئینات جلوه ی بیشتری دارند. بهره گیری از سنگ قبرها معمولا در اکثر ادیان از جمله اسلام، یهودیت، مسیحیت و حتی در برخی جاها بر طبق سنت های رایج مرسوم بوده و هست. در کشور ما ایران سنگ های قبر عموما به شکل خوابیده روی قبر شخص فوت شده نصب می شوند اما در سایر کشورها عموما سنگ قبرها به صورت ایستاده روی قبر قرار می گیرند.  در ادامه قصد داریم تا به بررسی انواع سنگ قبر بپردازیم و سپس با سنگ قبر افراد مشهور نیز آشنا می شویم.

سنگ قبر افراد معروف

 عامل های مهم در انتخاب سنگ قبر

همان طور که پیش تر هم گفتیم سنگ قبرها به مرور زمان به تکامل رسیدند و روی آنها عناوین گوناگون از مشخصات فردی متوفی گرفته تا اشعار و نوشته های مختلف و حتی عکس شخص فوت شده قرار می گیرد. در بعضی از آرامستان های بزرگ نیز برای اینکه سنگ قبر فرد فوت شده راحت تر پیدا شود روی قبرها نشانی آن از جمله قطعه و ردیف به خاک سپردن نیز حک می شود که معمولا این نشانی ها در قسمت تحتانی سنگ قبر حک می شوند. در ادامه پیش از اینکه به سنگ قبر افراد معروف بپردازیم ابتدا نکاتی در مورد انتخاب سنگ قبر ذکر خواهیم کرد.سنگ قبرها هم مانند بقیه ی چیزهایی که در طول زمان به تکامل رسیده اند شکل و شمایل مختلفی به خود گرفته اند و خانواده یا بازمانده های فرد فوت شده تلاش می کنند تا با انواع مختلف طراحی های روی سنگ قبر یا نوشته هایی که برای روی ان در نظر میگیرند یاد و خاطره ی فرد متوفی را زنده نگاه دارند. حال به جز این موارد، سایر چیزهای دیگر نیز هستند که برای برگزیدن یک سنگ قبر از اهمیت برخوردار هستند که در ادامه ی این مطلب به آنها می پردازیم.

مقاومت و استحکام سنگ قبر

معمولا سفارش سنگ قبرها مشمول هزینه های مالی زیادی می شوند و عموما گران قیمت هستند. در نتیجه یکی از با اهمیت ترین عامل هایی که در انتخاب کردن سنگ قبرها دخیل است را می توان مقاومت سنگ قبر و نیز مستحکم بودن آن در برابر فرسودگی و عوامل خارجی مانند باد، نور خورشید، برف و باران، سرما و گرما و غیره  به شمار آورد. این امر بخصوص در مورد سنگ قبر افراد معروف اهمیت زیادی دارد. اهمیت این موضوع به این دلیل است که عموما در گورستان ها قبرها در فضاهای باز و در معرض نور خورشید و سایر عامل های جوی مانند باد و باران و غیره قرار می گیرند، علاوه بر این چون سنگ قبرها روی زمین قرار دارند احتمال ضربه وارد شدن به آنها بر اثر عامل های متعدد زیاد است. همه ی این فاکتورها در فرسایش یک سنگ قبر نقش موثری دارند. به همین علت است که عموما جنس سنگ قبر را از سنگ های مستحکم و مقاوم انتخاب می کنند تا در گذر زمان خراب نشود. از جمله نمونه های سنگ هایی که برای سنگ قبر استفاده می شوند می توان به سنگ مرمر، سنگ گرانیت، دیوریت، کوارتزیت، تراورتن و گابرو اشاره کرد. در ادامه و پس از اتمام ویژگی های سنگ قبر به بررسی مفصلی راجع به انواع سنگ های مورد استفاده در سنگ قبر می پردازیم.

جهت خرید سنگ قبر میتوانید با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید

 09128462063

زیبایی و براق بودن سنگ قبر

هنگامی که سنگ قبر از نظر بصری زیبا باشد و شکل ظاهری براقی داشته باشد می تواند تا حدی موجبات آرام شدن حال روحی بازمانده های فرد فوت شده را فراهم کرده و نیز نشان دهنده ی میزان احترامی است که خانواده ی فرد فوت شده برای شخص وی قائل بوده اند. از دیگر فاکتورهایی که برای انتخاب سنگ قبر اهمیت دارد پس از مستحکم و مقاوم بودن شکل ظاهری زیبای آن است که این امر تا حد زیادی با طرح هایی که روی سنگ قبر قرار می گیرند و حکاکی ها و حتی قرار گیری تصویر شخص فوت شده میسر می شود. عموما رنگ های رایج برای سنگ قبرها سفید و سیاه هستند که نشانگر احترام به متوفی و نیز معصومیت وی هستند.

چگونگی نوشته های روی سنگ قبر

یکی از چیزهایی که سبب تمایز سنگ قبرها با هم می شود همان نوشته های روی آنها است. این نوشته ها می توانند اطلاعاتی در مورد خود شخص فوت شده اعم از نام و نام خانوادگی و تاریخ فوت و غیره باشند و هم می توانند شعر یا مطلب زیبایی در مدح فرد یا مرگ یا هر چیز دیگری باشند. معمولا نوشته های روی قبر را با خطی زیبا حکاکی می کنند که سبب زیبایی ظاهری سنگ قبر می شود. معمولا نوشته های روی قبر به رنگ های سفید، مشکی یا طلایی هستند که انتخاب رنگ کاملا به جنس و رنگ سنگ قبر وابسته است. حکاکی نوشته های برخی از این سنگ قبرها به صورت فرورفته انجام می شود و در بعضی انواع دیگر به شکل برجسته حکاکی می شوند. حکاکی های برجسته در مقایسه با فرورفته از نظر قیمتی گرانتر تمام شده اما خب در نهایت نتیجه یک سنگ قبر خاص خواهد بود. در مورد سنگ قبر افراد مشهور شاید این مورد از سایر موارد مهم‌تر و برحسته‌تر باشد چون یکی از مواردی که توجه افرادی که به آرامگاه این بزرگان سر می‌زنند را به خود جلب می‌کند، نوشته و متن روی سنگ قبر آن‌هاست که اغلب  به سفارش خودشان روی سنگ قبرشان حکاکی شده است.

جنس سنگ قبر ها چیست

ما برای معرفی بیشتر سنگ قبر افراد معروف بهتر است که از جنس های سنگ های قبر آگاه باشیم.ِ سنگ های قبر جنس های متفاوتی دارند در کشور های مختلف از جنس های متفاوتی برای ساخت سنگ قبر استفاده می شود و نکته ای که در باره سنگ های قبر اهمیت دارد دین شخصی است که فوت شده است زیرا هر دینی یک مجموعه ای از آداب و رسوم را برای شخص فوت شده دارد. در کشور ما که دین رسمی آن دین مبین اسلام است از جنس هایی که در زیر گفته شده است برای سنگ قبر استفاده می کنند.

  •   سنگ سیمین: سنگ سیمین به رنگ مشکی است و درون آن دانه های سفید رنگ وجود دارد. سنگ گرانیت نوعی از سنگ سیمین است.
  •   سنگ شبق: رنگ این سنگ مشکی است و نسبت به سنگ های دیگر بیشتر مورد توجه قرار دارد به این دلیل که براق است و کمی درخشش دارد.
  •   سنگ  مرمر: سنگ مرمر انواع مختلفی دارد. برای سنگ قبر معمولا از سنگ مرمر سفید استفاده می شود اما سنگ های مرمر فقط به رنگ سفید نیستند   و در رنگ های خاکستری، قرمز و سبز وجود دارند. سنگ مرمر در برابر شرایط سختی مانند سرمای زیاد و گرمای طاقت فرسا و شرایط آب و هوای نامساعد مقاومت بسیار بالایی دارد. کیفیت سنگ های مرمر با یکدیگر متفاوت اند هر چه قدر سنگ مرمر براق تر باشد و تعداد رگه ها و خط های موجود در آن کمتر باشد سنگ مرمر با کیفیت تر و مرغوب تر است. البته شایان ذکر است که هر چه قدر یک سنگ مرمر زیبا تر باشد و کیفیت و استقامت آن بیشتر باشد قیمت بالاتری هم دارد.

در این قسمت با جنس های سازنده سنگ قبر آشنا شدیم در ادامه درباره سنگ قبر افراد مشهور توضیحات بیشتری می دهیم.

تعدادی از نوشته های روی سنگ قبر افراد معروف

همان طور که بیان کردیم روی سنگ های قبر شعر ها و سروده هایی حک می شوند روی سنگ قبر افراد مشهور هم شعر های زیبایی نوشته شده است که می خواهیم چند تا از بهترین این شعر ها را برای شما بیان کنیم.

مشاهده نمونه شعر سنگ قبر پدر و نمونه شعر سنگ قبر مادر 

  •   پروین اعتصامی یکی از شاعران معاصر است که سروده های بسیار زیبایی دارد روی سنگ قبر او شعری که در زیر نوشته شده است، حک شده است.

آنکه خاک سیه اش بالین است

اختر چرخ ادب پروین است

گرچه تلخی از ایام ندید

هر چه خواهی سخنش شیرین است

سنگ قبر افراد مشهور سنگ قبر پروین اعتصامی

  •   منوچهر نوذری یکی از بازیگران محبوب ایران در دهه های گذشته بوده است. روی سنگ قبر این هنرمند شعر زیر حک شده است.

زحق توفیق خدمت خواستم دل گفت پنهانی

چه توفیقی از این بهتر که خلقی را بخندانی

سنگ قبر افراد معروف منوچهر نوذری

  •   همه ایرانی ها حافظ را می شناسند. این شاعر بزرگ سروده های بسیار زیبایی دارد. آرامگاه حافظ در شهر شیراز واقع است. شعری که در زیر نوشته شده است روی قبر حافظ حک شده است.

بر سر تربت ما چون گذری همتی خواه

که زیارتگه رندان جهان خواهد بود

سنگ قبر حافظ شاعر ایرانی

  •   کوروش کبیر یکی از پادشاهان ایران در سال های دور بوده است که در زیر متنی که روی سنگ قبر آن حک شده است، نوشته شده است.

ای انسان هر که باشی واز هر جا که بیایی

میدانم خواهی آمد

من کوروشم که برای ی ها این دولت وسیع را بنا نهادم

بدین مشتی خاک که تن مرا پوشانده رشک ممبر

سنگ قبر مشاهیر ایران سنگ قبر کوروش کبیر
سنگ قبر افراد معروف
  •   فروغ فرخزاد یکی دیگر از شاعران زن کشورمان است که شعر های دل نشینی سروده است. و شعر زیر روی سنگ قبر او حک شده است.

من از نهایت شب حرف میزنم

من از نهایت تاریکی

و از نهایت شب حرف می زنم

اگر به خانه من آمدی برای من م

ای مهربان چراغ بیاور و یک دریچه

که از آن به ازدحام کوچه خوشبخت بنگرم

سنگ قبر افراد معروف

  • خسرو شکیبایی یکی از بازیگران معروف و خوش صدای کشورمان است که شعری که در زیر آمده است روی سنگ قبر او حک شده است.

در ازل پرتو حسنت ز تجلی دم زد

عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد

سنگ قبر بازیگر ایرانی خسرو شکیبایی
سنگ قبر افراد معروف
  •   سهراب سپهری یکی از شاعران محبوب در کشورمان است که شعر نو می سرایید. روی سنگ قبر این شاعر بزرگوار شعری هک شده است که در زیر نوشته شده است.

به سراغ من اگر می آیید

نرم وآهسته بیایید

مبادا که ترک بردارد چینی نازک تنهایی من

سنگ قبر افراد معروف

  • همه مردم دنیا اسکندر مقدونی را می شناسند. او همیشه برای کشور گشایی تلاش می کرد. شعری که روی سنگ قبر او هک شده است در زیر آمده است.

اکنون گور او را بس است

آنکه جهان اورا کافی نبود

سنگ قبر اسکندر مقدونی
سنگ قبر افراد معروف
  •   لودولف یکی از ریاضیدانان است که در سال های پیش زندگی کرده است. روی سنگ قبر او شعر یا متنی حک نشده بلکه عدد π که یکی از نماد های ریاضی است روی سنگ قبر او حک شده است.
  •   نیوتون یکی از معروف ترین دانشمندان سال های گذشته است و کمک زیادی به علم فیزیک کرده است. متنی که در زیر آمده است روی سنگ قبر او حک شده است.

طبیعت و قوانین طبیعت در تاریکی نهان بود

خدا گفت بگذار تا نیوتن بیاید…..

و همه روشن شد

  •   فریدون مشیری هم یکی از شاعرانی است که در گذشته شعر می سروده است. شعری که در زیر نوشته شده است روی سنگ قبر مشیری حک شده است.

سفر تن را تا خاک تماشا کردی

سفر جان را از خاک به افلاک ببین

گر مرا می جویی

سبزه ها را دریاب با درختان بنشین

  •   وینستون چرچیل یکی از نخست وزیران سابق کشور بریتانیا است. متنی که در زیر نوشته شده است روی سنگ قبر او هک شده است.

من برای ملاقات با خالقم آماده ام

اما اینکه خالقم برای عذاب دردناک ملاقات با من آماده باشد چیز دیگریست

  •   ویرجینیا وولف یک نویسنده زن اهل کشور انگلستان است. وی مقاله نویس، ناشر و رمان نویس و منتقد بوده است. شعری که در زیر آمده است روی سنگ قبر این نویسنده بزرگ حک شده است.

در برابرت خود را پر میکنم از فرار نکردن

ای مرگ

  •   فرانک سیناترا یک هنرمند و بازیگر اهل کشور آمریکا است. اسم اصلی این شخص فرانسیس آلبرت سیناترا است اما در بین طرفداران به اسم فرانک سیناترا معروف است. او علاوه بر این که بازیگر بود خواننده هم بود. روی سنگ قبر این بازیگر و خواننده معروف شعر زیر حک شده است.

بهترین ها هنوز در راهند….

انسانهای بزرگ واقعا” بزرگند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *